Rozhodli ste sa predať nehnuteľnosť. Otvoríte Google a zistíte, že v Trnave a Bratislave sú stovky realitných kancelárií a tisíce maklérov. Všetci sľubujú to isté: “Predáme rýchlo a výhodne.”
Ako si vybrať toho pravého?
Mnoho majiteľov sa rozhoduje podľa dvoch nesprávnych kritérií:
-
Kto si pýta najnižšiu províziu.
-
Kto mi sľúbi najvyššiu predajnú cenu.
Z našej dlhoročnej praxe vám hovoríme: Tieto dve kritériá vás takmer zaručene privedú k amatérovi, s ktorým v konečnom dôsledku prerobíte.
Toto je 5 “červených vlajok”, ktoré by vás mali varovať, že maklér oproti vám nie je partner, ale riziko.
Signál č. 1: “Urobím to za polovicu”
Maklér vám povie: “Ostatní berú 3-4 %, ale ja vám to predám len za 1.5 % alebo za 1000 €.” Znie to lákavo? Je to pasca.
Prečo je to problém: Matematika nepustí. Z provízie sa platí marketing.
-
Profesionál investuje do fotografa, home stagingu, a platenej reklamy na Facebooku/Google stovky až tisíce eur.
-
Maklér s 1 % províziou nemá rozpočet na marketing. Váš inzerát len “zavesí” na portál a odfotí mobilom.
-
Výsledok: Nulový marketing = málo záujemcov = nízka predajná cena. Ušetrili ste 2 000 € na provízii, ale stratili ste 15 000 € na cene bytu.
Signál č. 2: “Vaša cena je super!” (Efekt “Kývača”)
Povedzme, že chcete za byt 200 000 €. Reálna trhová cena je 180 000 €.
-
Profesionál vám prinesie dáta (CMA analýzu) a povie pravdu: “Za 200k to nepredáme, budeme z toho mať ležiak. Poďme nastaviť stratégiu na 185k.”
-
Amatér povie: “Jasné, 200k je super, skúsme to!”
Prečo to robí? Chce len “nabrať” vašu nehnuteľnosť do ponuky (tzv. “Buying the listing”). Vie, že to nepredá. O mesiac vám zavolá a začne vás tlačiť do zníženia ceny. Stratili ste najdôležitejší čas (prvé 2 týždne) a váš inzerát je spálený.
Signál č. 3: Vyťahuje mobil na fotenie
Ak maklér na prvej obhliadke vytiahne mobil a začne fotiť neuprataný stôl, okamžite ukončite spoluprácu.
Prečo je to problém: Žijeme v dobe Instagramu. Vizuál predáva. Tmavé, krivé fotky z mobilu hovoria kupujúcemu jediné: “Toto je lacná ponuka, tu môžem zjednávať.” Profesionál nefotí sám. Platí si špecializovaného fotografa a pred fotením robí Home Staging. (Viac o tom v článku: Ako pripraviť nehnuteľnosť na predaj)
Signál č. 4: “Zmluvy mám, netreba právnika”
Maklér tvrdí, že má “overené vzory zmlúv” a nepotrebujete advokátsku úschovu ani autorizáciu.
Prečo je to problém: Každý predaj je iný. Vzory z internetu neriešia vaše špecifiká (ťarchy, dedičstvo, vecné bremená). Ak maklér šetrí na právnikovi, hazarduje s vaším majetkom. V Atte REALITY každú jednu zmluvu pripravuje a kontroluje naša advokátska kancelária.
Signál č. 5: Bojí sa exkluzivity
Ak vám maklér povie: “Pokojne to predávajte aj cez iných, ja si to len pridám do ponuky,” hovorí tým jediné: “Nebudem do toho investovať ani euro.”
Prečo je to problém: Dobrý maklér vie, že len exkluzívna zmluva mu umožňuje investovať do marketingu a chrániť vašu cenu. Maklér, ktorý súhlasí s “neexkluzivitou”, je len zberač inzerátov, ktorý dúfa v náhodu.
Zhrnutie: Hľadajte partnera, nie najlacnejšiu ponuku
Pri výbere realitnej kancelárie sa pýtajte:
-
“Ukážte mi, ako vyzerajú vaše inzeráty.” (Sú tam profi fotky, videá?)
-
“Aká je vaša marketingová stratégia okrem portálov?” (Google Ads? Sociálne siete?)
-
“Kto pripravuje zmluvy?” (Právnik?)
-
“Ako ste určili cenu?” (Máte dáta, alebo hádate?)
V Atte REALITY sa nebojíme ťažkých otázok. Práve naopak.
Nehazardujte so svojím majetkom. Vyberte si expertov na trh v Trnave a Bratislave. Ozvite sa nám. Ukážeme vám, prečo sa naša provízia oplatí a ako vám vo finále zarobíme viac.
