Ako si vybrať realitnú kanceláriu? 5 varovných signálov, že hovoríte s amatérom (A prídete o peniaze)

Rozhodli ste sa predať nehnuteľnosť. Otvoríte Google a zistíte, že v Trnave a Bratislave sú stovky realitných kancelárií a tisíce maklérov. Všetci sľubujú to isté: “Predáme rýchlo a výhodne.”

Ako si vybrať toho pravého?

Mnoho majiteľov sa rozhoduje podľa dvoch nesprávnych kritérií:

  1. Kto si pýta najnižšiu províziu.

  2. Kto mi sľúbi najvyššiu predajnú cenu.

Z našej dlhoročnej praxe vám hovoríme: Tieto dve kritériá vás takmer zaručene privedú k amatérovi, s ktorým v konečnom dôsledku prerobíte.

Toto je 5 “červených vlajok”, ktoré by vás mali varovať, že maklér oproti vám nie je partner, ale riziko.

Signál č. 1: “Urobím to za polovicu”

Maklér vám povie: “Ostatní berú 3-4 %, ale ja vám to predám len za 1.5 % alebo za 1000 €.” Znie to lákavo? Je to pasca.

Prečo je to problém: Matematika nepustí. Z provízie sa platí marketing.

  • Profesionál investuje do fotografa, home stagingu, a platenej reklamy na Facebooku/Google stovky až tisíce eur.

  • Maklér s 1 % províziou nemá rozpočet na marketing. Váš inzerát len “zavesí” na portál a odfotí mobilom.

  • Výsledok: Nulový marketing = málo záujemcov = nízka predajná cena. Ušetrili ste 2 000 € na provízii, ale stratili ste 15 000 € na cene bytu.

Signál č. 2: “Vaša cena je super!” (Efekt “Kývača”)

Povedzme, že chcete za byt 200 000 €. Reálna trhová cena je 180 000 €.

  • Profesionál vám prinesie dáta (CMA analýzu) a povie pravdu: “Za 200k to nepredáme, budeme z toho mať ležiak. Poďme nastaviť stratégiu na 185k.”

  • Amatér povie: “Jasné, 200k je super, skúsme to!”

Prečo to robí? Chce len “nabrať” vašu nehnuteľnosť do ponuky (tzv. “Buying the listing”). Vie, že to nepredá. O mesiac vám zavolá a začne vás tlačiť do zníženia ceny. Stratili ste najdôležitejší čas (prvé 2 týždne) a váš inzerát je spálený.

Signál č. 3: Vyťahuje mobil na fotenie

Ak maklér na prvej obhliadke vytiahne mobil a začne fotiť neuprataný stôl, okamžite ukončite spoluprácu.

Prečo je to problém: Žijeme v dobe Instagramu. Vizuál predáva. Tmavé, krivé fotky z mobilu hovoria kupujúcemu jediné: “Toto je lacná ponuka, tu môžem zjednávať.” Profesionál nefotí sám. Platí si špecializovaného fotografa a pred fotením robí Home Staging. (Viac o tom v článku: Ako pripraviť nehnuteľnosť na predaj)

Signál č. 4: “Zmluvy mám, netreba právnika”

Maklér tvrdí, že má “overené vzory zmlúv” a nepotrebujete advokátsku úschovu ani autorizáciu.

Prečo je to problém: Každý predaj je iný. Vzory z internetu neriešia vaše špecifiká (ťarchy, dedičstvo, vecné bremená). Ak maklér šetrí na právnikovi, hazarduje s vaším majetkom. V Atte REALITY každú jednu zmluvu pripravuje a kontroluje naša advokátska kancelária.

Signál č. 5: Bojí sa exkluzivity

Ak vám maklér povie: “Pokojne to predávajte aj cez iných, ja si to len pridám do ponuky,” hovorí tým jediné: “Nebudem do toho investovať ani euro.”

Prečo je to problém: Dobrý maklér vie, že len exkluzívna zmluva mu umožňuje investovať do marketingu a chrániť vašu cenu. Maklér, ktorý súhlasí s “neexkluzivitou”, je len zberač inzerátov, ktorý dúfa v náhodu.

Zhrnutie: Hľadajte partnera, nie najlacnejšiu ponuku

Pri výbere realitnej kancelárie sa pýtajte:

  1. “Ukážte mi, ako vyzerajú vaše inzeráty.” (Sú tam profi fotky, videá?)

  2. “Aká je vaša marketingová stratégia okrem portálov?” (Google Ads? Sociálne siete?)

  3. “Kto pripravuje zmluvy?” (Právnik?)

  4. “Ako ste určili cenu?” (Máte dáta, alebo hádate?)

V Atte REALITY sa nebojíme ťažkých otázok. Práve naopak.

Nehazardujte so svojím majetkom. Vyberte si expertov na trh v Trnave a Bratislave. Ozvite sa nám. Ukážeme vám, prečo sa naša provízia oplatí a ako vám vo finále zarobíme viac.

Dohodnúť si stretnutie s profesionálom